Auteur Topic: Etappe 5 CP 1  (gelezen 31123 keer)

Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #40 Gepost op: 28-11-2003, 20:54:28 »
Gedurende de 'Grote Trek' van juli tot en met oktober zijn er hier spectaculaire kuddes wild afkomstig uit Tanzania te zien. Wel 2 miljoen gnoes trekken elk jaar naar het noorden op zoek naar weidegronden, van de Serengeti naar de Masai Mara. Ze worden vergezeld door nog eens een half miljoen zebra's. In hun kielzog natuurlijk de verschillende roofdieren.


Bron:  http://ezine.shoestring.nl/kenia.htm

Ik ga er dus vanuit dat het om de Grote Trek gaat.

Nu nog de vraag: waar  ???

Offline lampie

  • Forumlid
  • digging for gold
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #41 Gepost op: 28-11-2003, 20:58:25 »
Migratie is verplaatsing binnen de landgrenzen. Waarschijnlijk dus middels een klein vliegveld richting een internationaal vliegveld.
Dat kan een klein vliegveld bij bv een congresgebouw zijn.

Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #42 Gepost op: 28-11-2003, 20:58:45 »
Migration of te wel "grote trek"

In het park de Serengeti kunnen tijdens de grote trek wel 1.5 miljoen wildebeesten, 750.000 gazellen en ca. een half  miljoen  zebra 's bijeenkomen. De beste tijd voor een bezoek is van december tot mei wanneer het wild de hoogste concentratie heeft bereikt. Het is echter onmogelijk om de juiste tijd voor de grote trek te kunnen voorspellen. Vanaf december  tot mei concentreren zich  de wildebeesten,  zebra 's,  elanden  en  Thomson  gazellen gewoonlijk in het zuidoostelijk gedeelte van de Serengeti, in de buurt van lake Ndutu. Zij zijn op zoek naar kort gras waaraan zij de voorkeur geven, in plaats van de langere en droge grasvariaties. Mei is derhalve een goede tijd om Ndutu te bezoeken. Gedurende de lange regentijd (van april  tot mei) zullen de nomaden onder de leeuwen en hyena's naar het oostelijk gedeelte van de Serengeti trekken.

De migratie, gewoonlijk van wildebeesten en zebra 's, begint in mei of juni. Wildebeesten  lopen in  colonnes,steeds 6 - 10 achter elkaar, kilometers lang in de richting van de westelijke corridor van het park. Zebra's verplaatsen zich in familie verband. In juni of juli concentreert de migratie zich gewoonlijk in het westen van het park. De migratie splitst zich hier in drie verschillende  gedeeltes: één ten westen  van de corridor, naar het hier permanent aanwezige water  en vervolgens naar het noordoosten; één groep richting het noorden, naar de Masai Mara in Kenia en de derde groep richting noordwesten, naar een regio ten westen van de Lobo lodge, waar deze groep zich verspreidt. Van juli tot september is de  grootste concentratie van wild aanwezig in het verre noorden. Dieren trekken rond eind september, begin oktober terug naar de Serengeti en bereiken het zuiden van de Serengeti en Ndutu rond december.


Staat Lake Ndutu op de kaart?
   


 


Offline wij2tjes

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #43 Gepost op: 28-11-2003, 21:05:27 »
Is maar een redenatie

Ndutu Safari Lodge: hier is ook een vliegveld

Het meer is een verzamelpunt voor de dieren gedurende de winter

http://home.hccnet.nl/phil.jo/Daudi/Lodges.htm


Had ik al eens eerder vermeld en er is ook een lake ???

Offline lampie

  • Forumlid
  • digging for gold
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #44 Gepost op: 28-11-2003, 21:11:30 »
Volgens mij hebben w2tjes helemaal gelijk.  ::ok::
Lees goed de uitgebreide info van Lukiam  ::vergroot::
Alle ingredienten zijn daar aanwezig:
een verzamelpunt, een nationaal vliegveld en een verblijfplaats.
Jammer dat ik niet kan prikken, want het is zeker weten goed.

Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #45 Gepost op: 28-11-2003, 21:18:49 »
Volgens mij hebben w2tjes helemaal gelijk.  ::ok::
Lees goed de uitgebreide info van Lukiam  ::vergroot::
Alle ingredienten zijn daar aanwezig:
een verzamelpunt, een nationaal vliegveld en een verblijfplaats.
Jammer dat ik niet kan prikken, want het is zeker weten goed.

Zowel de Ndutu Safari Lodge (geprikt in huisje) als Lake Ndutu (midden in meer geprikt) zijn NIET goed  :'(

Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #46 Gepost op: 28-11-2003, 21:20:41 »
Om 14.00 uur gaan we naar het Serengeti Visitors Centre, dat een jaar geleden is geopend. Over een kopje kun je de voetstappen van een gnoe volgen, die leiden naar informatieborden over het ecosysteem van de Serengeti en de circle of life. De grote trek speelt hierin een grote rol., zowel voor het leven van de dieren die eraan deelnemen als de roofdieren, die van hen afhankelijk zijn voor hun voedsel. Ook wordt uitgelegd wat het onderhouden van een park zoal inhoudt: van het bestrijden van branden, het herstellen van wegen tot het aanhouden van stropers. Op jaarbasis worden er zo'n 40.000 dieren slachtoffer van stroperij.



Bron: http://home.hetnet.nl/~rontimmermans/Reisverslagen/KeniaTanzania.htm

Hier dan misschien  ???

Ff kijken of het op de kaart staat ....


Offline lampie

  • Forumlid
  • digging for gold
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #47 Gepost op: 28-11-2003, 21:23:07 »
Lukiam, hoe kan het dat jij al 2x kon prikken en ik helemaal niet?!
Heel vreemd! :'(

Offline wij2tjes

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #48 Gepost op: 28-11-2003, 21:26:29 »
Als lid van Planet mag je 2 maal prikken, snappie

Offline Karnel

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #49 Gepost op: 28-11-2003, 21:32:16 »
Terug van weg geweest. Tijdens de grote trek van de gnoes moeten ze de Mara rivier oversteken, Hint 2 geeft aan het bijeen komen van veel gnoes en zebra's.
Het kan zijn dat dit een foto is nabij de Mara rivier. De Mara Serona Lodge ligt aan de Mara rivier in Kenya. Een geringe afstand over de grens Tanzania-Kenya.
Wie nog prikkers heeft.... probeer het eens, 't is de moeite waard. Ik heb de pijltjes verspeeld. Succes!! ::ok:: ::ok:: ::ok::

Offline lampie

  • Forumlid
  • digging for gold
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #50 Gepost op: 28-11-2003, 21:44:29 »
ik ga me beklagen: ik ben lid van planet!

Offline looneyCe

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #51 Gepost op: 28-11-2003, 21:48:21 »
Bron van de tweede hint:




http://www.abbeville.com/booktemplate.asp?stockno=6692


De fotograaf van dit boek heeft ook een boek gemaakt over Flamingo's. Net over de grens met Kenya richting Nairobi is de "Birdlife Sanctuary" (flamingo's).

Hoewel het mij vreemd lijkt dat ze de grens over gaan, wie weet....
« Laatst bewerkt op: 28-11-2003, 21:52:59 door looneyCe »

Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #52 Gepost op: 28-11-2003, 21:48:58 »
De Mara Serona Lodge blijkt NIET goed te zijn  :'(

Offline jilliemar

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #53 Gepost op: 28-11-2003, 21:58:29 »
De Mara Serona Lodge blijkt NIET goed te zijn  :'(

Ik had het eerder vanavond ook al geprobeerd. Bij die Mara Serona Lodge komen namelijk ook twee rivieren als in een Y bij elkaar. Leek me zo mooi kloppen, maar nee dus. Er moet ook ergens een Migration Camp zijn, van waaruit je prachtig mooi zicht hebt op de dieren. Maar die kan ik niet lokaliseren op de kaart. Moet op een 'Kopje' zitten, bij de Grumeti river.
dawazzutweer!!

Offline Karnel

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #54 Gepost op: 28-11-2003, 22:07:46 »


De fotograaf van dit fotoboek is: Carlo Mari. Terug te vinden is dat hij ook veel foto's gemaakt heeft van flamingo's bij zoutmeren in Serengeti en Msai Mara
We gaan daarna op zoek

Offline wij2tjes

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #55 Gepost op: 28-11-2003, 22:08:15 »

Offline Karnel

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #56 Gepost op: 28-11-2003, 22:10:55 »
http://www.planetrace.nl/media/repository/hintgif/3_drinken.jpg



Hint 3 van 3

Ga maar op zoek naar de eerst de beste pool.. en dan is het raak

Offline looneyCe

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #57 Gepost op: 28-11-2003, 22:15:06 »
Birdlife Sanctuary (flamingoes) aan het Lake Magadi

http://www.bunsonkenya.com/attractions/lk_magadi.html

http://www.magicalkenya.com/default.nsf/doc21/4YPSWAFZEI11?opendocument&l=1&e=5

Misschien dat we hiermee verder kunnen

Offline lampie

  • Forumlid
  • digging for gold
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #58 Gepost op: 28-11-2003, 22:18:54 »
voor hint 2
 
The Serengeti's Great Migration
enlarge image • send as an e-postcard!

 

The world's most astonishing wildlife migration is dramatically captured in 160 breathtaking duotone photographs.


The vast grasslands of the Serengeti and the golden plateau of the Masai Mara are a sanctuary for wildlife and the stage for one of the most extraordinary natural phenomena on earth: the wildebeest migration. The sheer scale of this event is both awesome and unimaginable--1,500,000 wildebeests joined by hundreds of thousands of zebras, gazelles, elephants, and their predators.

Photographer Carlo Mari has followed these animals for ten years and watched them stampeding relentlessly from one horizon to another in vast unbroken columns. His photographs portray the dynamism and courage of the herds, their rhythms, their conquest of new spaces, and their struggle to live and perpetuate themselves. Set within the context of the whole of African wildlife, these images, accompanied by Harvey Croze's authoritative text, stretch beyond the migration itself and provide a glimpse into a journey without end, a perpetual circle of passage. A safari through the pages of this memorable book is the next best thing to being there.


Carlo Mari has long been fascinated with the land of Africa and the sea. His photographs have won numerous awards and have been featured in many books, including Underwater Life in the Mediterranean. Harvey Croze, a behaviorist and ecologist, has worked in Africa for three decades. He studied under the Nobel Laureate Professor Niko Tinbergen. His most recent work has been a revised edition of Pyramids of Life: A Study of the Ecosystem. Dr. Richard D. Estes is an Associate of mammalogy at the Museum of Comparative Zoology, Harvard University.



Offline lukiam

  • Forumlid
Re: Etappe 5 CP 1
« Reactie #59 Gepost op: 28-11-2003, 22:21:31 »
Terug te vinden is dat hij ook veel foto's gemaakt heeft van flamingo's bij zoutmeren in Serengeti en Msai Mara


Lake Eyasi is een zoutmeer!!

Maar zó groot ....., wat is de juiste pixel  ???